Az Egyesült Államokban több tízezer hölgyet rendszeresen megkérdeznek egészségének alakulásáról. A WomenÍs Health Study (WHS) legújabb eredményei a nõk magasvérnyomás-betegségére vonatkoznak. Csaknem 30 000 nõ táplálkozási szokásait és vérnyomásának alakulását tudakolták a kutatók egy fiatal orvosjelölt, Lu Wang vezetésével.
A munkacsoport megnézte, hogy tíz év alatt 28 886 hölgynek miképpen változott a vérnyomása. Valamennyien meghaladták a 45 éves életkort és közülük a megfigyelési idõ során 8710-nek emelkedett a normálisnál magasabbra a vérnyomása.
Egy korábbi vizsgálat tanulmány már jelezte, hogy az alacsony zsírtartalmú tejtermékekben, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend kedvezõen módosítja a vérnyomást. Az új vizsgálat ezeket az adatokat igyekezett továbbértékelni.
A résztvevõk kérdõíves válaszaiból kiemelték az étkezési szokásokra vonatkozó részleteket. Aszerint, hogy a hölgyek mennyi és milyen zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztottak, a válaszokat öt sávba osztották: a legalsóba kerültek azok, akik naponta alacsony zsírtartalmú tejtermékeket ettek, a legfelsõbe a legtöbb zsír fogyasztását bevallók kerültek, hiszen voltak, akik a magasabb zsírtartalmú tejet és tejtermékeket jobban szerették.
A statisztikai elemzés során a kutatók figyelembe vették a vérnyomás-emelkedés szempontjából ismert, egyéb kockázati tényezõket, például a sófogyasztást, vagy túlsúlyt is. Külön elemezték a kalcium és a D-vitamin bevitel mértékét is. Ennek az volt a magyarázata, hogy a tejtermékek kedvezõ egészségügyi hatásában nagy szerepet tulajdonítanak a kalciumtartalomnak, a kalcium fölszívódásához és egészséges anyagcseréjéhez pedig a D-vitamin jelenléte alapvetõ fontos.
Miután az adatokat földolgozták, az derült ki, hogy abban a csoportban következett be magas vérnyomás a legritkábban, amelyiknek a tagjai a legtöbb, alacsony zsírtartalmú tejterméket vették és ették. Ezeknek a hölgyeknek a körében a vérnyomás-emelkedés 11 százalékkal kisebb arányban fordult elõ.
Hasonló összefüggést figyeltek meg a kalcium és a D-vitamin esetén is: akik étkezésükkel több kalciumot és D-vitamint vittek be a szervezetükbe, azoknak a vérnyomása gyakrabban maradt a normális értéken.
Ami igen érdekes: ez a kedvezõ, elõnyös hatás a táplálékkiegészítõk vagy vitaminkészítmények formájában bevett kalcium- vagy D-vitamin pótlás esetén nem volt bizonyítható.
A bostoni munkacsoport hangsúlyozza, hogy eredményeik csak alátámasztják azokat a korábbi adatokat, melyek szerint az alacsony zsírtartalmú tejtermékek rendszeres fogyasztása kedvezõ hatású mind a felnõttkori cukorbetegség, mind a koszorúér-elmeszesedés szempontjából. Tekintve, hogy ezek a kórképek jelentik a halálozás leggyakoribb okát a hölgyek körében is, érdemes étrendjük összeállításakor ezt is figyelembe venni.
Az érdekes vizsgálatot a magas vérnyomással foglalkozó, legfontosabb tudományos folyóirat, a Hypertension áprilisi száma közli.
Joomla