A pszichológusok arra a következtetésre jutottak, hogy a csokoládé utáni vágy elfojtása ellenkezõ hatást válthat ki a diétázó nõkbõl, amikor nem tudnak már tovább ellenállni a kísértésnek, még több édességet esznek, mint egyébként.
A brit Hertfordshire-i egyetem természettudósai úgy gondolják, hogy kutatási eredményeik segítenek magyarázatot adni arra a jelenségre, hogy miért esznek egyes nõk sokkal többet akkor, amikor fogyókúráznak. Kimutatták, hogy azok a nõk, akiket megkértek a csokoládéval kapcsolatos vágyaik elfojtására, 50 százalékkal többet fogyasztottak, amikor megkínálták õket az édességgel, mint azok a nõk, akiket a csokoládéval kapcsolatos érzéseik kifejezésére kértek fel.
James Erskine pszichológus véleménye szerint ezek a kutatási eredmények segítséget nyújthatnak azoknak, akik az egészségtelen ételekrõl, vagy a dohányzásról kívánnak leszokni. Mivel az étel kerülése pont a várttól ellenkezõ hatást válthat ki a nõkben, ezért a teljes feladás helyett inkább alternatívákat kell biztosítani a részükre, a kívánt siker elérése érdekében.
Érdekesség, hogy míg a vágyaikat elfojtó nõknél ellenkezõ hatást értek el, a tanulmányban résztvevõ férfiak kevésbé voltak hajlamosak erre, csupán valamivel több édességet ettek, amikor kifejezték a csokoládéval kapcsolatos érzéseiket.
A pszichológus a dohányzásról történõ leszokás tekintetében is hasonló eredményt tapasztalt. Erskine szerint ez az ellenkezõ hatás akkor a leggyakoribb, amikor az emberek olyan dolgot akarnak lefojtani, amit problematikusnak ítélnek. Mivel tehát a nõk a férfiaknál problematikusabbnak ítélik a csokoládéevést, ezért a nõk magatartásának a megváltoztatására is szükség van az eredményhez, a tiltás csupán nem elég.
A szakemberek tehát azt tanácsolják, hogy a napi étkezésünk tartalmazzon inkább minél többfajta ételcsoportba tartozó táplálékot, amely fenntartja az érdeklõdésünket a diéta iránt, és jobban biztosítja a fogyást.
(Forrás: Telegraph)
|
|
