Az Egyesült Államok Nemzeti Szív, Tüdõ és Vér Intézete által kifejlesztett DASH (Dietary Approach of Stop Hypertension) diétát egy, a szívbetegség elkerülése érdekében született étrendi ajánlásnak lehet tekinteni, mely a zöldség- és gyümölcsfélék, teljes kiörlésû gabonafélék, alacsony zsírtartalmú tejtermékek, magvak, hüvelyesek, illetve szárnyasok és halfélék fogyasztását helyezi elõtérbe.
Az ezen termékcsoportokat elõszeretettel fogyasztó asszonyok a vizsgálat eredményei szerint 24 százalékkal kevésbé voltak hajlamosak a szívinfarktusra, illetve körükben 18 százalékkal alacsonyabb volt a szélütés elõfordulásának aránya az átlagos étkezési szokásokkal rendelkezõ amerikai hölgyekhez ké A vizsgálatba bevont nõk közül körülbelül 18 ezren - ha tudtak róla, ha nem - tulajdonképpen az alacsony vérnyomást elõsegítõ étrendet követték. Õk kétszer annyi zöldséget, gyümölcsöt, illetve gabonafélét fogyasztottak, mint a hölgyek 18 ezresre saccolt azon tábora, melynek tagjai inkább a tipikus amerikai ételeket részesítették elõnyben.
A feltárt eltérések pedig jelentõsnek mondhatók, különösen annak fényében, hogy az említett bajok ma már népbetegségnek számítanak. Minden 50. életévét betöltõ 5 amerikai nõbõl ugyanis nagyjából 2 küzd valamilyen szív- és érrendszeri panasszal.
Bár a vizsgálat csak a gyengébb nem képviselõire terjedt ki, a kutatást vezetõ Teresa Fung szerint az eredmények a férfiaknál is hasonlóak lennének.
privatbankar.hu
|
|
